Velký železniční viadukt Kutiny
49.3628344N, 16.2874444E
-
MístoŽdárec
-
Popisželezniční viadukt
49.3628344N, 16.2874444E
Ždárec
Větším ze dvou železničních viaduktů nedaleko osady Kutiny, zvaným též „velký řikoninský viadukt, překonává železniční trať údolí říčky Libochovky. Most je dlouhý 200 metrů a ve výšce 32 metrů nad údolím po něm vede dvoukolejná trať spojující železniční zastávku Níhov s železniční stanicí Řikonín. Tokem říčky zde vede hranice mezi katastrálními územími Lubné a Žďárec. Provoz na trati byl zahájen v prosinci 1953.
Dne 11. prosince 1970 zde došlo k tragické železniční nehodě mezinárodního expresu č. 57 Pannonia, při které se z mostu zřítil lůžkový a jídelní vůz a zahynulo zde 31 cestujících. Počtem mrtvých se jedná o pátou nejtragičtější nehodu na české železnici.
Samotné nehodě mezinárodního expresu č. 57 Pannonia předcházela v pátek 11. prosince 1970 ráno srážka lokomotivy s nákladním vlakem, k níž došlo na jižním okraji viaduktu. Ze směru od Havlíčkova Brodu projel Níhovem nákladní vlak (46 vozů, celková hmotnost 1203 tun), který byl o několik minut později nucen zastavit před vjezdovým návěstidlem následující železniční stanice Řikonín. To nepředpokládala hláskařka z hlásky Níhov, která nevyčkala na odhlášku tohoto vlaku z Řikonína a vpustila na jím obsazenou kolej lokomotivní vlak. Tato lokomotiva na začátku viaduktu narazila do konce stojícího nákladního vlaku. Následkem nárazu došlo k vykolejení posledních osmi vozů stojící soupravy, které se dostaly do průjezdného profilu sousední traťové koleje.
Strojvedoucí nákladního vlaku sice vyslal pomocníka k zadní části vlaku, aby zjistil příčinu nárazu, sám však nevaroval návěstí „Stůj, zastavte všemi prostředky“ v protisměru po sousední koleji právě přijíždějící mezinárodní expres č. 57 Pannonia. Expres, který místem projížděl s 20minutovým zpožděním a skládal se z 12 vozů o celkové hmotnosti 315 tun, tak v plné rychlosti narazil do vykolejených nákladních vozů, které blokovaly jeho kolej. Při srážce spadla z viaduktu do údolí Libochovky skříň polského lůžkového vozu (do hloubky 36 m) a celý jídelní vůz (do hloubky 12 m), což byly první dva vozy expresu, řazené hned za lokomotivou.
Při nehodě zahynulo 31 lidí (celkem 30 polských občanů a jeden Čech, dalších 18 osob bylo zraněno). Práce na vyprošťování obětí trvaly dva dny. Hmotná škoda dosáhla na tehdejší poměry obrovské výše 4,6 milionu Kčs, celková škoda včetně odškodnění obětí pak 13 milionů Kč.
U pilířů viaduktu bylo postupem času zřízeno několik památníčků připomínajících tragédii (kříže, artefakty z vlaku) včetně pamětní tabule s nápisy v českém a polském jazyce.
Přijet lze přímo na místo.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
Pod mostem vede silnice, kde se dá na krajnici zastavit. Najít místo na vyfocení mostu tak, aby nepřekážely stromy docela problém.
Foto: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
Text: wikipedia.org
Odkazy: Řikonín 1970
Přidat hodnocení