Podlešínský viadukt
50.2202642N, 14.1527294E
-
MístoPodlešín
-
Popisželezniční viadukt
50.2202642N, 14.1527294E
Podlešín
Podlešínský viadukt je železniční most v katastrálním území Podlešín ve Středočeském kraji. Přemosťuje údolí Knovízského potoka. Dochoval se v původním stavu bez úprav. Je chráněn jako kulturní památka České republiky. Most byl postaven v letech 1872 až 1873 jako součást trati Pražsko-duchcovské dráhy, která vedla ze Smíchova přes Středokluky, Slaný a Louny do Duchcova s odbočkou do Mostu.
Most je postaven z kamenného zdiva a pilíře jsou obloženy kvádry z karbonského pískovce, který se těžil ve zdejších pískovcových skalách. Je 95 metrů dlouhý a 17,7 m vysoký. Stavba má pět půlkruhových oblouků s rozpětím 10 metrů, které spočívají na kónických hranolových pilířích a jsou ukončeny profilovanými římsami. Jako zábradlí slouží kamenný parapet rovněž z pískovcových kvádrů, na severní straně je zábradlí částečně nahrazeno novodobým železným.
Viadukt od roku 1884 tvořil mimoúrovňové křížení s místní drahou Kralupy nad Vltavou předměstí – Vinařice (v trase Kralupy nad Vltavou předměstí – Zvoleněves – Knovíz – Vinařice, později prodlouženou do Kladna–Dubí), která vedla podél potoka. V roce 1922 byla vybudována spojka mezi oběma tratěmi ze stanice Zvoleněves do stanice Podlešín a na viadukt tím byl přiveden také provoz od Kralup. Na přilehlém úseku místní dráhy byl roku 1982 zastaven provoz, dráha byla zrušena a kolej snesena. V terénu pod mostem jsou patrné zbytky drážního tělesa. Z Kralup do Zvoleněvsi je trať stále v provozu a vlaky odtud pokračují po spojce na viadukt a do Slaného a Loun, zatímco v původním směru od Středokluk je provoz slabší.
V obecní kronice obce Podlešín jsou popsány události z roku 1945. Dne 22. dubna 1945 v 8 hodin ráno přeletěli nad Podlešínem britští hloubkoví letci, kteří napadli osobní vlak vyjíždějící z vlakové stanice Podlešín směrem ke Slanému. Po střelbě z kulometu letadla do jedoucího osobního vlaku skončilo na místě 12 mrtvých cestujících, 11 osob těžce raněných. Ranění cestující byli převezeni do nemocnice ve Slaném, kde zemřelo dalších 11 civilních osob.
Tentýž den byl proveden další letecký útok britskými letadly, tentokrát na lokomotivu stojící na viaduktu, lokomotiva byla 80 průstřelnými ranami úplně zničena. Strojvedoucí a topič na této lokomotivě se zachránili útěkem do polí.
Dne 26. dubna 1945 v 9:20 hodin byla opět napadena stojící lokomotiva na viaduktu leteckým útokem britských hloubkových letců a také byla průstřely úplně zničena. Při manévrování letadel byla průstřely zapálena slaměná bouda stojící pod nádražím v zahradě a střelami rozbity tašky na střeše několika domů.
Přijet lze přímo na místo.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
Motorku je možné nechat podél silnice pod mostem nebo ji odstavit u odbočky na polní cestu (cyklostezku).
Foto: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
Text: wikipedia.org
Odkazy: podlesin.eu
Přidat hodnocení