Kamenný propustek koněspřežné dráhy České Budějovice-Linec
48.8393053N, 14.4549650E
-
Místo382 32 Velešín
-
Popisnejstarší železniční most v ČR
48.8393053N, 14.4549650E
382 32 Velešín
Kamenný propustek dráhy u Velešína (propustky slouží k odvedení vody, přemostění potoků atd.) je jedním ze dvou kamenných mostů koněspřežné dráhy České Budějovice-Linec. Most patří mezi nemovité národní kulturní památky. Statické zajištění můstku (dozdění chybějících kamenů) provedl svépomocí na jaře r. 2011 majitel pozemku, pan Josef Bartoš.
Bývalá koněspřežná dráha vedla z Českých Budějovic do Lince, byla vybudována v l. 1825–1830. S doporučením na stavbu koněspřežné dráhy přišel František Josef Gerstner již v roce 1807, realizaci provedl jeho syn, František Antonín Gerstner. Roku 1827 byla do zkušebního provozu uvedena severní část dráhy, roku 1832 byla zahájena pravidelná přeprava zboží a doprava osob byla zavedena později. Na 128,7 km dlouhé trati bylo 10 stanic, z nichž 6 bylo tzv. přepřahacích. Jedna z těchto stanic Veselka–Holkov leží nedaleko můstku. Cesta z Lince do Budějovic trvala 14 hodin. Koněspřežná dráha (koňka) byla předchůdkyní pozdějších železnic a elektrických tramvají. Vozy po lehkém železničním svršku táhl koňský potah – koně byli po kolejích schopni utáhnout mnohonásobně těžší náklad než na formanském voze. Vůz táhli dva koně, zapřažení za sebou. Koněspřežné dráhy byly budovány počátkem 19. století po celém světě.
Dráha České Budějovice – Linec byla první veřejnou železnicí v Evropě. V té době existovala řada soukromých koněspřežných drah. Koněspřežné dráhy fungovaly poměrně krátce; již v roce 1872 byly nahrazeny parostrojní železnicí.
Přijet lze přímo na místo. Parkoviště je vzdálené 50 metrů.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je volný.
Přijet lze s motorkou přímo na most. Oficiální Parkoviště Velešín je přes silnici.
Foto: Petr Žák | Jednou stopou Českem, z.s.
Text: hrady.cz
Odkazy: kicvelesin.cz
Přidat hodnocení