Jindřichohradecké úzkokolejky
49.1549231N, 15.0057036E
-
MístoNádražní 203/II, 377 01 Jindřichův Hradec
-
Popisúzkokolejné tratě z Jindřichova Hradce s rozchodem 760 mm
49.1549231N, 15.0057036E
Nádražní 203/II, 377 01 Jindřichův Hradec
Jindřichohradecké úzkokolejky jsou dvě úzkokolejné tratě s rozchodem 760 mm vedoucí z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice (úsek v délce 33 km zprovozněn v roce 1897) a do Obrataně (úsek v délce 46 km zprovozněn v roce 1906).
Železniční trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice začíná na samostatném nádraží úzkorozchodných drah před staniční budovou jindřichohradeckého nádraží. Kromě několikakolejného nástupiště se zde nachází lokomotivní depo JHMD (výtopna zde postavena až v roce 1908), dílna pro opravy lokomotiv, remíza vozidel pro údržbu tratí a podvalová jáma pro přechod normálněrozchodných vozů na podvalníky na tratích úzkého rozchodu.
V km 0,541 začíná kolejová splítka s tratí Veselí nad Lužnicí – Jihlava, která má normální rozchod kolejí 1 435 mm. Původně byla splítka řešena čtyřkolejně, kdy kolejnice úzkorozchodné tratě byly umístěny uprostřed koleje normálního rozchodu. Toto řešení bylo však náročné pro údržbu, proto se v roce 1985 přistoupilo k rekonstrukci na tříkolejnicovou splítku, kdy oba rozchody používají jednu společnou a jednu vlastní kolejnici. Splítka končí v odbočce Kanclov (km 2,569), kde se trať do Nové Bystřice odpojuje od jihlavské dráhy. Tato trať vede krásnou přírodou České Kanady, proto je často vyhledávanou turistickou atrakcí.
Železniční trať Jindřichův Hradec – Obrataň vede z jindřichohradeckého nádraží odbočkou z kolejové splítky Dolní Skrýchov v km 1,985 dál přes Kamenici nad Lipou do Obrataně.
Obě tratě od svého vzniku vystřídaly několik majitelů a provozovatelů. Posledním vlastníkem i provozovatelem je od roku 1998 společnost Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. (JHMD). Dne 2. 10. 2022 společnosti JHMD vypršela platnost osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a provoz úzkokolejky byl ukončen. Provozovatel znovu získal osvědčení 3. 8. 2024 a od 10. 8. 2024 zahájil sezónní provoz v úseku Nová Bystřice – Hůrky.
Při této příležitosti bylo možné spatřit parní lokomotivu U 46.101, která byla v roce 2005 dovezena z Polska. Byla vyrobena v roce 1953 pod číslem 3073 v závodě Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego ve městě Chrzanów. Lokomotiva táhla vozy 2. třídy Ba/ú 477, vozy 3. třídy Ci/ú 350 a otevřený vůz Ci/ú 305. Ve stanici Jindřichův Hradec můžete vidět dieselové lokomotivy T47, motorové vozy M27, či přípojné vozy Balm/ú.
Přijet lze přímo na místo.
Parkování není zpoplatněno.
Vstup je zpoplatněn. V době mé návštěvy 390 Kč za ranní páru Nová Bystřice – Hůrka a zpět.
Parkovat lze na Parkoviště Jindřichův Hradec u nádraží. V době mé návštěvy úzkokolejky byla v provozu část tratě Nová Bystřice – Hůrky a zpět.
Fotografie: Petr Žák
Text: Webové stránky Jindřichohradecké úzkokolejky, Wikipedie
Přidat hodnocení